Infra TransitieMotor over de kansen van AI de meeste bezochte tot nu toe
AI is disruptief, vernieuwend en populair. Velen zijn er al mee bezig maar weinig weten wat deze relatief jonge technologie voor de transitie en de opgaven kan betekenen. Voor de Infra TransitieMotor van 31 januari nodigden we Tufail Ghauharali en Peter Jaarsveld, oprichter en data engineer bij Akida uit. Zij wisten ons haarfijn te vertellen wat de kansen, mogelijkheden en valkuilen van AI binnen de V&R opgave zijn. Dat het onderwerp populair is, bleek tevens ook wel. Het was de meest bezochte TransitieMotor tot nu toe.
Het begon met een korte omschrijving. “AI heeft voordelen, maar ook nadelen,” zegt Jaarsveld. “Het is eigenlijk een hele slimme papagaai. Het kan zelf tot conclusies komen, maar geen nieuwe dingen verzinnen. Daarom is AI ook niet de oplossing, maar een hulpmiddel.”
Akida gebruikte AI voor programmeringen voor de bouwopgave in Nederland. Ze hebben miljoenen online datapunten uit bijvoorbeeld raadsbesluiten, begrotingen en publieke overheidsdocumenten omgezet naar gestructureerde data op basis van vier parameters: Soort project, locatie, verwachte omvang en tijdlijn. Akida inventariseert op basis van deze data in een projectenkalender eerst wat er aan komt. Vervolgens gebruiken ze FlowPro, een programmeringsoptimalisatieprogramma om de programmering van beheerders te analyseren. Deze optimaliseren ze dan verder door ze aan elkaar te sluiten.
Thijs Mackus, Transitiemanager V&R en host van de InfraTransitieMotor blikt terug op een geslaagde bijeenkomst. “Het was een interessante editie met een onderwerp met potentie,” zegt Mackus. “AI heeft bij ons allemaal invloed op hoe we werkzaamheden uitvoeren. Het geeft handvaten om de V&R opgave anders aan te paken, bijvoorbeeld in het analyseren van areaaldata naar wat op ons afkomt. Zeker met steeds schaarser wordend technisch personeel.”
Als vervolgstap zal De Bouwcampus nader onderzoeken wat AI voor ons kan betekenen. Niet alleen binnen de vervangings- en renovatieopgave, maar binnen al onze trajecten.
Klik hier om de Infra TransitieMotor van 31 januari terug te kijken.