'Noodzakelijk onderhoud in Infra loopt hopeloos achter'
Een coalitie van 48 partijen uit bouw, techniek, infra, bestuur en logistiek adviseert de formatiepartijen om flink meer te investeren in Infra, te beginnen bij het onderhoud. Dat loopt jaren achter op schema. De coalitie reageert hiermee op het rapport van oud-topman van ASML, Wennink. Dat rapport werd 12 december uitgebracht. Lees het rapport, de reactie en: wat is jouw afdronk van dit pleidooi voor meer investeringen in Infra?
Mobiliteit en infrastructuur vormen het fundament voor de vernieuwingen die nodig zijn om het verdienvermogen van Nederland structureel te versterken, zeggen ze. Het rapport biedt veel kansen voor snellere bestuurlijke procedures én meer investeringen, maar investeren in infrastructuur is daarvoor een randvoorwaarde, stelt Techniek Nederland.
Echter, het is maar papier en de realisatie blijft achter. Er moet dus meer geld bij en de snelheid moet omhoog. Met name het noodzakelijk onderhoud aan onze infra wordt over het hoofd gezien. 'Maar alleen zo houden we onze werkgelegenheid en brede welvaart op peil, zeker als we er ook echt in slagen bestuurlijke procedures en vergunningsprocessen te versnellen’, aldus de coalitie.
Hopeloos achterop met onderhoud en vernieuwing Infra
Wordt in het rapport gesproken vooral gesproken over vernieuwing; het gaat ook over het doorlopende onderhoud wat nu al klem zit. In het rapport ontbreekt namelijk een oordeel over de staat van de infrastructuur en die laat te wensen over.
Ons land draait immers op stille zekerheid: wegen, bruggen, spoor, treinen en OV die we gewoon kunnen vertrouwen. ‘Als we niks doen om dat vast te houden, wordt het prijskaartje alleen maar hoger en slinkt het vertrouwen. Investeer nu in wat ons land sterk houdt, zodat die stille zekerheid het fundament blijft van onze economie, en ons netwerk van mobiliteit betrouwbaar, veilig en weerbaar is.’
Veel van de vergezichten die het rapport Wennink schetst zijn alleen te realiseren met een goede infrastructuur en een goede planning daarvan. Veel wegen, sporen, bruggen, viaducten en sluizen zijn gebouwd halverwege de vorige eeuw. Ze zijn nu aan groot onderhoud of vervanging toe. Volgens de Rekenkamer hebben we daarbij nu al te maken met voor tientallen miljarden aan achterstallig onderhoud.
Daarnaast ligt de vernieuwing van onze infrastructuur stil, terwijl de huidige infrastructuur niet is berekend op de toename van het aantal woningen en groei van de bevolking. Ook vraagt onze rol in de NAVO en onze geografische ligging in Europa om een sterk en betrouwbaar netwerk.
Met de politiek samen aan de slag
Om de adviezen van Wennink tot een succes te maken is het volgens de brede coalitie nodig dat er nu gekozen wordt voor een langetermijnstrategie in twee stappen:
- Structureel 2% van het bbp investeren in infrastructuur
- Met een eerste stap van 2 miljard euro extra per jaar
Daarnaast moeten procedures, zoals Wennink ook zegt, veel sneller. Ook moet worden voorkomen dat investeringsfondsen, zoals het Mobiliteitsfonds, worden gebruikt voor het oplossen van korte termijn problemen.
‘Zorg voor de fundamenten om Wennink bewaarheid te maken’
‘Met deze maatregelen zorgen we voor de fundamenten die nodig zijn om de plannen van Wennink echt uit te voeren’, aldus de coalitie. ‘Voor het slagen van de lange termijn strategie zijn simpelweg lange termijn investeringen nodig.



