Ervaring met het verlagen van stooklijnen
Nederland wil overstappen naar een duurzame maatschappij. Onderdeel daarvan is het overschakelen naar duurzame energiebronnen. De warmtelevering aan gebouwen en woningen wordt in de komende decennia gefaseerd aangepast van voornamelijk gasgestookt naar warmtenetten, individuele, vaak elektrische oplossingen of andere nieuwe concepten. In alle gevallen is het van belang om het probleem zo klein mogelijk te maken alvorens een oplossing te kiezen. Naast isoleren is het verlagen van de verwarmings-stooklijn in gebouwen een maatregel om het scala aan mogelijke alternatieven voor gas te vergroten.
Er zijn inmiddels veel initiatieven (oa. Natuur & Milieu, Milieu centraal) om bewoners er toe te bewegen hun stooklijn te verlagen. Als deze is ingesteld op maximaal 50°C en dit niet leidt tot comfortklachten gedurende koude perioden, dan heeft dat een direct positief effect op het gasverbruik. De meeste gebouwen hebben inmiddels HR-ketels en bij lagere stooktemperaturen kunnen deze extra condensatiewarmte afgeven aan de installatie. Daarnaast biedt een verlaging van de stooklijn mogelijkheden om andere warmtebronnen te gaan gebruiken, zoals een warmtepomp.
Ook de expertgroep Klimaattechniek van TVVL is nieuwsgierig naar de mogelijkheden die er nu al zijn. Zowel in woningen als in kantoren, ziekenhuizen en scholen. Wij denken dat nu weliswaar bewoners goed worden ingelicht, maar dat het aantal bewoners dat hier actief mee aan de slag gaat gering is, en tevens is het onze ervaring dat de installateur bij het jaarlijks onderhoud de ketel weer terug zet op de oude stooktemperatuur.
Wat vragen wij van de leden van TVVL:
- Heb je ervaring met het verlagen van een CV-stooklijn en wil je die met ons delen?
- Om wat voor gebouw of woning ging het? Bouwjaar? Installatietype? Reeds genomen maatregelen?
- Waar ben je tegenaan gelopen? Hoe heb je dat opgelost?
- Welke tips zou je ons willen geven?
- Zou je willen helpen met aanvullend onderzoek?
Je kunt reageren op dit bericht.
Met de van jullie ontvangen informatie gaan wij kijken wat er nodig is om stooklijnen in Nederland te verlagen.
Doe je mee?