Print blogartikel
Blog
Euh...
Misschien wel het meest gehoorde woord in onze communicatie: ‘euh’. Daar vind ik, euh..., wat van.
21 november 2018 | 2 minuten lezen
Misschien wel het meest gehoorde woord in onze communicatie: ‘euh’. We hebben het zelf vaak niet eens in de gaten. En het wordt gebruikt als pauzeklank of stopwoord. Omdat je het antwoord (nog) niet weet, omdat je verbaasd bent of omdat je nog even na wilt denken over wat je gaat zeggen. Met ‘euh’ laat je weten dat je nog niet klaar bent met spreken. Sommige mensen gebruiken ‘euh’ omdat ze onzeker zijn of omdat het een gewoonte is geworden. Ik moet eerlijk zeggen, als ik in een zakelijk gesprek veel ‘euh’ hoor word ik een beetje kriegelig. Het kan soms stuntelig overkomen en ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling van de spreker is. Stopwoorden zijn irritant voor je toehoorders en ze maken je boodschap zwakker.
Als techneut weet je alles van de inhoud, maar communicatief ben je soms wat minder sterk. En dat is jammer, want dat verdien je niet. Je weet heel goed waar je over praat, bent professional in je vakgebied. Onder elkaar en wanneer het over technische zaken gaat zijn techneuten in hun element. Ik zie het vaak bij intakes; vol passie en met enthousiasme vertellen techneuten over techniek en oplossingen. Het wordt pas lastig als je iets moet bereiken, als je mening gevraagd wordt of als er persoonlijke vragen gesteld worden.
Vaak kun je ‘euh’ voorkomen als je goed voorbereid een gesprek in gaat. Als je weet wat je wilt zeggen en bereiken en de juiste teksten en argumenten al in je hoofd hebt zitten. Dan sta je als gesprekspartner veel steviger en laat je minder ruimte aan de ander. Dat kan handig zijn als je iets wilt bereiken in bijvoorbeeld een adviesgesprek, bouwvergadering, klantgesprek, sollicitatiegesprek of je beoordelingsgesprek. Het klinkt toch veel meer vastberaden als je zegt “ik wil dit” aangevuld met strakke argumenten, in plaats van “euh, ik denk, euh, dat ik het wel leuk zou vinden als, euh, ik de mogelijkheid zou krijgen om, euh, een soort van, euh,...”.
Hoe kom je van pauze- of stopwoorden af? Het begint bij bewustwording. Luister bewust naar jezelf als je praat of vraag anderen om je op het gebruik van ‘euh’ te wijzen. Bereid je vooraf goed voor op een gesprek; wat wil je bereiken, welke argumenten heb je en wat kunnen mogelijke tegenwerpingen zijn? Formuleer weloverwogen je zinnen en ben niet bang om af en toe een stilte te laten vallen. Maak gebruik van ‘de kracht van de stilte’.
Je bent het waard, jouw boodschap is het waard, om gehoord en serieus genomen te worden!
Heb je een beetje hulp nodig? Wil je sparren met anderen en groeien in je communicatie? Daar kan TVVL jou ook bij helpen. Kijk eens bij ons cursusaanbod voor persoonlijke groei. We hebben praktijkgerichte cursussen op het gebied van adviesvaardigheden, gesprekstechnieken, presenteren en leidinggeven. En altijd met gelijkgestemden. www.tvvl.nl/cursussen.