Blog

Maak kennis met onze docenten | Jan Hille Noordhof

Een persoonlijke vaardigheidstraining bij TVVL? Niet iedereen verwacht het, maar toch is het een hele logische misschien wel de beste plek voor technisch professionals. Niet voor niks is de training adviesvaardigheden zo goed beoordeeld.
Profielfoto van Sharen van Meurs
18 februari 2021 | 3 minuten lezen

De natuur is veranderd in een prachtig schouwspel met diepe warme kleuren. Het is magisch om op deze herfstdag de Utrechtse Heuvelrug binnen te rijden. Verborgen achter het poortgebouw bevindt zich het Maarten Maartenshuis, een kasteel en koetshuis grenzend aan de Franse tuin. Jan Hille Noordhof, onze docent adviesvaardigheden laat trots de vertrekken zien die nog in oorspronkelijke staat zijn. In zijn nieuwe kantoor op landgoed Zonheuvel spreken we deze ervaren adviseur, gewaardeerd schrijver en TVVL docent.

 

Waar moet ik aan denken bij een adviesvaardigheden training?

Een technisch professional weet heel veel van zijn of haar discipline. Maar steeds vaker zit hij of zij al vroeg aan tafel of samen met anderen in bouwteams. Hierin invloed uitoefenen en meebeslissen, dat vergt de juiste persoonlijke vaardigheden. Die leer je bij de training adviesvaardigheden. Er komen drie onderdelen voorbij:

  1. Het thema of de functionele vraag van de klant snappen.
    Wanneer de klant bijv. schooldirecteur is die weinig snapt van techniek, dan gaat de vraag over veiligheid, een goed imago van de school en les kunnen geven. Door te snappen wat de problematiek is en wat de consequenties daarvan zijn kun je inspelen op zijn behoeften. Hij of zij is niet geïnteresseerd in welke luchtbehandelingskast of type installatie je adviseert. Jouw klant wil dat zijn probleem wordt op¬gelost. Zodat zijn docenten in een prettig klimaat les kunnen geven.
  2. Onderhandelingsvaardigheden.
    Een optimale oplossing komt bijna altijd voort uit onderhandeling. Met praktische tips en oefening kun je zo’n gesprek voeren.
  3. Effectieve gesprekken is het onderdeel waarover ik ook een boek heb geschreven.Aan de hand van 3 pijlers die je scherp op het netvlies moet hebben: “de ander”, “de ander van de ander” zoals stakeholders en “ik” jouw eigen mogelijk belemmerende overtuigingen die je meeneemt.
     

“Als ik veel vragen stel denken mensen vast dat ik niet slim genoeg ben”

 

Een terugkerende valkuil onder technisch professionals is dat ze te veel zenden. Vanuit bevlogenheid willen ze vertellen hoe het zit. Vragen stellen is best eng bovendien. “Want de expert hoort dit te weten” denkt men vaak. De praktijk is echter omgekeerd. Je toont juist je expertise aan door goede vragen te stellen. Maar als dat stemmetje in jouw hoofd zegt “niet vragen” dan belemmert dat. 

Ook leer je hier omgaan met weerstand, misverstanden wegnemen, compenseren, Harvard onderhandelen en dat conflicten soms nuttig zijn.

 

Wist je dat cursisten jou en de training zo goed beoordelen? Hoe komt dat denk je?

Uiteraard vind ik dat heel leuk om te horen. Dat kan komen omdat de trainingen vol energie zitten. Het is interactief en we doen veel.

Voor mij is een training pas geslaagd als ik de mensen heb kunnen helpen met hun eigen uitdagingen. Het feit dat ze er zijn betekent dat ze ergens hulp bij willen of zich ergens in willen ontwikkelen. Daarop pas ik de training aan. Die persoonlijke aandacht, die deelnemers centraal stelt, dat wordt gewaardeerd.

Dat gelijkgestemden professionals bij elkaar zitten bij TVVL helpt ook. Iedereen mag over zijn bedrijf vertellen. Zo leer je van elkaar en kun je meedenken met elkaar. Volg je elders een adviesvaardigsheidstraining dan bevind je jezelf onder minder relevant gezelschap met casussen die niet herkenbaar zijn. Dan leer je dus vaak minder.

 

Wat is de belangrijkste tip die je tijdens de training geeft?

Dat zou zijn... verplaats je in de wereld van de klant. Dat vat eigenlijk heel veel samen. Dit doe je door vragen te stellen, goed te luisteren en soms weg te blijven van de techniek, uiteraard afhankelijk van wie er tegenover je zit.

 

Voor wie is de training adviesvaardigheden bedoeld?

Iedereen heeft hier baat bij, maar in dit geval technisch professionals die deelnemen in bouwteams of direct aan tafel zitten bij de klant.

 

Wat zou je willen zeggen tegen experts die zich afvragen of een adviesvaardigheidstraining nodig is om een goede technisch professional te kunnen zijn?

Als je niet met mensen te maken hebt, dan kun je ook zonder. Iedereen heeft wel collega’s en ook daar heb je te maken met diverse percepties. Dus heel eerlijk. Echt iedereen groeit hiervan als persoon. Op professional gebied, als collega maar ook in het dagelijks leven.

 

Meer informatie
Meer weten over de training adviesvaardigheden bij TVVL of de actuele startdatum? Ga naar https://www.tvvl.nl/cursussen/adviesvaardigheden

 

Over Jan Hille Noordhof
Jan Hille Noordhof is medeoprichter van organisatieadviesbureau People Plus en is al meer dan 24 jaar actief bij o.a. KPN, ABN AMRO, BAM, Heijmans en verbonden aan diverse universiteiten. Ook schreef hij de boeken: “Effectieve gesprekken” en “Waarom zeggen we niet wat we vinden?”. 
We zijn trots op en blij met Jan Hille Noordhof als docent bij TVVL.