Blog

Bedankt voor je gratis kennis

Vorig jaar verscheen een interessant artikel op installatie.nl over de scheidslijn tussen een gratis vrijblijvende offerte en een betaald installatie-advies.
Profielfoto van Cas Wegman
27 januari 2020 | 1 minuut lezen

Vorig jaar verscheen een interessant artikel op installatie.nl over de scheidslijn tussen een gratis vrijblijvende offerte en een betaald installatie-advies. Nu ging dat vooral over advies aan particulieren, maar het geeft in mijn ogen wel aan dat de opstelling en professionaliteit van de adviseur van cruciaal belang zijn. Hoe voegt een adviseur waarde toe in zijn gesprek? Hoe zorgt hij ervoor dat klanten geen vraagtekens zetten bij zijn advies en gerekende kosten? 

Een adviseur moet direct zijn of haar adviserende rol pakken, zodat er beter naar zijn of haar ideeën wordt geluisterd. Dat is namelijk niet alleen goed voor de adviseur zelf, maar bovenal goed voor de klant/eindgebruiker. Een adviesgesprek doe je niet 'zomaar uit de losse pols'. De adviseur moet goed voorbereid het gesprek aangaan en zijn of haar ideeën goed kunnen verwoorden, omdat zijn of haar kennis en expertise bijdragen aan een beter ontwerp.  Maar hoe doe je dat, die positie innemen? Hoe krijg je die grotere invloed in een (bouw)team? 

Over welke eigenschappen een goed adviseur moet beschikken schreef ik al eerder:
https://kubr.nl/thema/duurzaamheid-circulariteit/blog/84-10-eigenschappen-van-een-goed-adviseur

Ben jij zelf adviseur en wil je betere adviezen geven en werken je aan je adviesvaardigheden? Een echte ‘Partner in Business’ zijn en win-win situaties creëeren? Kijk dan eens bij onze cursus Adviesvaardigheden. Deze 4 daagse cursus start 21 april 2020.
https://www.tvvl.nl/cursussen/adviesvaardigheden